De circulaire doelstellingen voor de verpakkingsbranche
De verpakkingsbranche heeft te maken met verschillende problemen. Het opraken van fossiele brandstoffen. De schadelijke stoffen die vrijkomen bij de verbranding van deze brandstoffen. De plastic soep in de oceaan. Allemaal redenen waarom we, wereldwijd, moeten nadenken over de manier waarop we consumeren en produceren.
Hoe zorgen we ervoor dat nieuwe producten zo duurzaam mogelijk gemaakt worden? En – belangrijker nodig – hoe zorgen we ervoor dat we bestaande materialen of grondstoffen kunnen hergebruiken. Dit vraagt om aangepast gedrag van de consument én de producent. De circulaire doelstellingen die door de Europese Commissie en Nederlandse overheid zijn gesteld, zijn gericht op die laatste groep; de producenten.
- Wat is de rol van verpakkingen in de circulaire economie?
- Wat zijn de circulaire doelstellingen voor verpakkingen?
- Welke trends en ontwikkelingen ontstaan er vanuit de circulaire doelstellingen?
- Samen de schouders eronder
Wat is de rol van verpakkingen in de circulaire economie?
Omdat verpakkingen onlosmakelijk verbonden zijn met zowel de producenten als de consumenten, spelen die een belangrijke rol in de circulaire doelstellingen. De focus ligt daarbij onder andere op de recyclebaarheid en het verhogen van het hergebruik van verpakkingen en het verminderen van de hoeveelheid afval.
Wat zijn de circulaire doelstellingen voor verpakkingen?
Het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) houdt zich bezig met het informeren over, inspireren in en tools bieden bij het duurzaam verpakken. Alle wetgeving over dit onderwerp en de circulaire doelstellingen die door de Europese Commissie en Nederlandse overheid zijn gemaakt, hebben zij hier voor je verzameld.
Welke trends en ontwikkelingen ontstaan er vanuit de circulaire doelstellingen?
Een branche die een enorme bijdrage kan leveren in duurzaam verpakken is natuurlijk de foodbranche, waar supermarkten en foodservicebedrijven onder vallen. Het brancheplan, geschreven door het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) vind je hier. Hun ambitie is als volgt: “In 2025 ligt er 20% minder verpakkingsmateriaal in de supermarkten
en is 95% van het verpakkingsmateriaal recyclebaar”. Ontwikkelingen die in dit plan zijn vastgelegd zijn:
- Meer herbruikbare verpakkingen, zoals verpakkingen die hervulbaar zijn;
- Het verminderen van de verpakkingsgrootte, door producten te concentreren;
- De focus op duurzame materiaalkeuze;
- Het willen voorkomen van zwerfafval door de informatie hierover te verbeteren.
E-commerce draagt voor een groeiend percentage bij aan de hoeveelheid verpakkingen die op de markt komen. Door de coronacrisis is men – bij gebrek aan alternatieven – meer online gaan bestellen. Het KIDV ziet daarin de volgende belangrijke ontwikkelingen ontstaan:
- Het verminderen van loze ruimte in verzendverpakkingen;
- Het gebruik van herbruikbare verpakkingen;
- Toepassen van biobased kunststoffen;
- Het toepassen van recyclaat in kunststof verpakkingen;
- Ambities van overheden en bedrijven om meer herbruikbare en recyclebare verpakkingen op de markt te brengen.
Meer over de ontwikkelingen op het gebied van duurzaam verpakken in de e-commerce, inclusief het brancheplan over dit onderwerp is hier te vinden.
Samen de schouders eronder
Het belang van het behalen van de circulaire doelstellingen is enorm. Voor ons, voor de toekomst. Om die reden is duurzaam verpakken bij ons al jaren top of mind. Als familiebedrijf kijken we bij BVP verder dan vandaag of morgen. We doen alles met het oog op de toekomst. Daar hoort ook de zorg voor elkaar en voor het milieu bij. Dat zie je terug in een aantal aspecten van ons bedrijf. Om ons beleid zo zuiver mogelijk te houden, komt rendement in ons duurzaamheidstatement niet voor. Wij kiezen ervoor om niet alleen te ‘roepen’ dat we duurzaam verpakken, maar ons ook hierop vast te leggen. Dit doen wij onder andere met onze ISO 14001:2015 certificering, die duurzaamheid en milieu binnen onze organisatie en de keten de aandacht geeft die het verdient. We dagen je graag uit om voor de meest duurzame oplossing te kiezen, juist doordat we van elke verpakking een businesscase maken. Alleen samen kunnen we de circulaire economie een feit maken.
We sluiten af met een mooi voorbeeld waarin acht Nederlandse multinationals zich verenigd hebben in de Dutch Sustainable Growth Coalition. Deze coalitie roept op om via een integrale aanpak de transitie naar een circulaire economie voor plastic te versnellen. In deze publicatie geeft zij inzicht in de plastic uitdagingen, deelt ze innovatieve cases en geeft ze specifieke aanbevelingen om gezamenlijke actie te stimuleren.
Wij maken van elke verpakking een duurzame businesscase. En jij?