Klant: De Notenshop
Klantvraag: Een efficiënt en duurzaam verpakkingsproces
Resultaat: 25% meer ingepakte orders per uur met minder opvulmateriaal én minder CO2-uitstoot

“BVP denkt altijd mee, biedt keuzes en kan enorm snel schakelen.”
– Jacco Jordaan, Warehouse Manager bij De Notenshop

Van plein naar online

De Notenshop is al 60 jaar dé specialist in vers gebrande en geroosterde noten. Waar ze ooit begonnen op de markt, hebben ze zich ontwikkeld tot een populaire webshop met een uitgebreid assortiment van niet alleen noten, maar ook pitten, zaden, granen en bakproducten.

Tijdens de coronapandemie vonden veel nieuwe klanten blijvend hun weg naar De Notenshop. Dit was voor de Strijense notenboer een goede aanleiding om de interne processen nog verder te professionaliseren. Met een al geplande nieuwbouw in het achterhoofd was dit het perfecte moment om de verpakkingsafdeling zo efficiënt mogelijk in te richten en te voorzien van een nieuwe verpakkingsmachine.

Advies en actie: het beste resultaat

BVP leverde op dat moment al verpakkingen aan De Notenshop en accountmanager Jochem adviseerde hoe het verpakkingsproces verbeterd kon worden. Dit project resulteerde in duurzamere verpakkingen met een betere uitstraling. “We zoeken altijd naar manieren om zo duurzaam en gebruiksvriendelijk mogelijk te verpakken. Voor de inpakker én de ontvanger”, aldus Jochem.

“Duurzaam verpakken met de juiste materialen is altijd top-of-mind bij BVP.”
– Jochem, accountmanager bij BVP

Het was de succesvolle eerdere samenwerking die Jacco Jordaan, verantwoordelijk voor Logistics & Warehousing, tijdens de nieuwbouw deed besluiten om BVP te vragen de nieuwe verpakking te ontwikkelen en het proces doelmatig in te richten. BVP adviseerde bij de selectie van de meest geschikte kartonkwaliteit, verzorgde de samples en leverde het karton voor de fabrieksacceptatietest in Frankrijk. Jacco vertelt: “Daarnaast namen ze ook een belangrijk deel van de communicatie met de Franse fabrikant van de verpakkingsmachine voor hun rekening. Een hele zorg minder.” Jochem is blij dit te horen: “Door ook in de stappen tussen productontwikkeling en uiteindelijke levering een rol te pakken, zorg ik dat de belangen van De Notenshop voorop blijven staan.”

“Voor is mij is dit geen standaard klant-leverancierrelatie. We trekken als partners met elkaar op. In een groter project zoals dit heb je dagelijks contact en ga je samen voor het beste resultaat.”
– Jochem, accountmanager bij BVP

Win-winsituatie

Met de nieuwe, professionele verpakkingsmachine van De Notenshop wordt het door BVP geleverde karton gevouwen tot dozen met vaste lengte- en breedtematen. Jochem adviseerde een kartonkwaliteit afgestemd op de uiteenlopende producten en gewichten die verzonden worden: “Een kartonkwaliteit die, geholpen door de ‘dragende’ constructie van de e-commerceverpakking, het best werkt voor de toepassing bij De Notenshop.” De kartonnen verzenddozen worden opgezet en vervolgens gevuld met bestelde producten. Op basis van de ruimte die deze producten innemen, vouwt de machine het karton in tot de optimale hoogtemaat, wat ervoor zorgt dat de doos zo compact mogelijk wordt en dus niet meer ruimte inneemt dan nodig is tijdens transport naar de klant. Dat bespaart ritten en dus CO2-uitstoot voor de bezorgdiensten. Nadat de verpakking perfect op maat is gevouwen, sluit de deksel de doos af. Dit geoptimaliseerde proces zorgt voor een hogere output: De Notenshop verwerkt nu makkelijk 25 procent meer orders per uur. Bijkomend voordeel is dat er minder opvulmateriaal nodig is. Ook dat is duurzamer en verlaagt de kostprijs per zending. Het resultaat is een efficiënter en milieuvriendelijker verpakkingsproces voor De Notenshop. Nieuwsgierig hoe dit eruitziet? Bekijk de video.

Met dit geoptimaliseerde proces kan De Notenshop haar bestellingen efficiënter verwerken en duurzamer versturen. Een win-winsituatie!

Verpakkingsadvies op maat

De Notenshop is altijd bezig met het vernieuwen en uitbreiden van hun assortiment en wil nieuwe producten graag zo snel mogelijk online zetten. Een belangrijk onderdeel hiervan is de verpakking. Jacco vertelt: “BVP denkt graag mee over onze e-commerce- en foodverpakkingen, biedt keuzes en kan enorm snel schakelen. Het contact verloopt altijd soepel en snel. En nu we al lang samenwerken raken we helemaal op elkaar ingespeeld. Je weet wat je aan elkaar hebt.”

Duurzaam verpakken vinden we bij BVP geen harde noot om te kraken, maar een vanzelfsprekendheid. De meeste verpakkingsvraagstukken komen met de nodige uitdaging. Gelukkig maar, want die gaan we graag aan! Dat houdt ons werk leuk. Heb jij een verpakkingsvraag? Neem contact op en wij kijken hoe we jou kunnen helpen.

Benieuwd naar meer klantverhalen? Lees hier de case over de Papercooler: de isolerende koelverzendbox die                Koppert met trots inzet.